tisdag 22 september 2009

Riktigt Förbannad!

Jag finner inga ord för hur arg jag blir på våran skola. Det är helt sjukt hur dåligt den fungerar, det värsta är att det blir bara värre hela tiden! Jag har flera olika punkter som är fel och jag skulle kunna skriva en tiosidig uppsats om allt som är fel på skolan, helt sjukt!

Idag sista lektionen fick vi en uppgift att jobba med under lektionen, jag, Erica och Julia sätter oss i ett grupprum eftersom det inte går att vara i vårat klassrum p.g.a att det inte finns en ordentlig ventilation. Vi jobbar på bra och efter 45 minuter är vi klara med hela uppgiften så vi ber läraren komma och och kolla så det ser bra ut. Han säger att det ser bra ut och att det bara är att lämna in uppgiften, sagt och gjort. Så återstår det 2 timmar av lektonen och vi frågar vad vi ska göra nu? och han säger "Jag vet inte, jag har ingen mera uppgift". Vi frågar "Men kan vi inte få sluta då om vi gjort klart uppgiften och det inte finns något mera att göra?" så säger han "Nej vi får helst inte släppa er före kl 15.00". Och sen var tjafset igång!

Vi har gjort klart uppgiften, läraren har ingen mera uppgift utan säger att vi bara ska sitta och glo i 2 timmar!! Det är ingen mening med att vara duktig i våran skola och göra det man ska, man blir ändå bara straffad för det och får sitta och glo i flera timmar, helt sjukt! Det stör mig något sdå enormt när inte lärarna är väl planerade och har uppgifter så man har något att göra under lektionen. Jag själv tappar skollusten något så enormt när det händer såhär, det är som sagt ingen mening att vara duktig i skolan. Det är bättre att bara sitta och inte göra ett skit och sen göra uppgiften sista halvtimmen... Känns ju så roligt att sitta och slösa bort flera timmar i skolan på att inte göra något, istället skulle man kunna göra det man ska i skolan och sen få gå hem och göra allt man måste göra hemma. Vi går på en friskola och vi har valt det för att vi själva ska kunna få ta ansvar för våra studier och se till att vi uppfyller de kursmål som anges. Det är vi själva som drabbas om vi inte skulle sköta skolan ordentligt.
Jag själv som person är väldigt engagerad i det jag gör och vill alltid prestera mitt bästa men när det blir såhär så tappar jag verkligen glöden för det jag gör och får mera lust att skita i det. Jag har ingen lust att gå till skolan om dagarna för jag vet hur vi behandlas. Jag valde den här skolan för att kunna planera upp min skoltid själv och att få vara självständig i mitt arbete. Gör man det man ska och själv vet om vilka mål man strävar efter så tycker jag också att man ska få uppnå dom på de sättet som känns bäst.

Sen så är det ju självklart så att vårat klassrum är bland det sämsta på hela skolan. Vi har gått i det klassrummet i en månad nu och inga förändringar har gjorts. Vi har inga fönster eftersom vårat klassrum ligger mitt i huset. Vi har bara två fönster ut mot korridoren så det vi ser än en grå vägg. Ingen ordentlig luft då ventilationssystemet inte fungerar som det ska så efter ett par timmar i klassrummet när hela klassen är där och alla har sina datorer på så håller man på att svimma av värmen och den dåliga luften. Jag har nästan aldrig haft ont i huvudet förut och nu har jag det varje dag efter bara ett par timmar i skolan. Det är verkligen bland den sämsta arbetsmiljön man kan få.

Sen vi som bor utanför stan och har en lång bit hem (för mig är det 3 mil) och jag har ett fåtal bussar som går hem, ska jag ta mig ända hem så går det 1 buss om dagen, annars måste någon hämta mig. Så är det inte så himla kul att bara sitta i skolan och inte göra ett skit och när vi väl slutat måste man sitta ytterligare en timme för att vänta på bussen hem och sedan tar det 1 timme att åka hem också. Det tar så enormt mycket på både humöret, krafterna och orken att stå ut med det varenda dag. jag går upp halv 6 på morgonen åker hemifrån 06.40 och kommer hem 17.00. Så när jag väl kommer hem är man näst in till död efter en hel dag i skolan i ett klassrum utan luft och att ha fått vänta så länge på att få åka hem. Så sammanlagt får jag bara sitta och slösa tid (d.v.s åka buss och vänta på buss) i 3 ½ timme varje dag bara för att ta sig till och från skolan!!

Så många gånger också som vi har varit med om att vi har kommit till skolan och så visar det sig att läraren är sjuk och det är inställd lektion. Jag tycker det är så sjukt dåligt av lärarna att inte skicka ett mail och skriva att de är sjuka eller inte kan komma på lektionen. För som sagt hur kul är det för oss som bor längre bort att komma till skolan för en lektion och sen är den inställd? Det är u bara att sätta sig på en stol och vänta från kvart i åtta till tio över fyra då bussen går hem igen, så otroligt surt! Det har jag gjort ett X antal gånger.

Vi har klagat på lärarna så många gånger men ingen gör någonting. Idag har vi pratat med tre lärare och det var en av dom som förstod oss och sa att det kan inte fungera sådär. Nu ska det tas upp på möten och jag hoppas verkligen att det blir en förändring för jag kommer inte stå ut länge till om det ska fortsätta såhär. Har aldrig varit med eller hört talas om en skola som har ett sådant dåligt system som John bauer i Norrköping. Är så otroligt besviken.

1 kommentar:

Angelica sa...

Flytta upp till dalarna ;)